Masyallah!! Kejadian Sungai Hilang Ditel4n Bumi Semakin Kerap Berlaku. Air Sungai Ini Hilang Dalam Waktu Semalam

Di Mexico, sebuah lagun besar bernama Chakanbacan telah hilang dalam masa 1 hari sahaja. Kesemua airnya yang sedalam 6 meter itu telah hilang meresap ke dalam bumi pada waktu malam.

 

Kejadian itu berlaku pada 19 Ogos 2018. Menurut penduduk tempatan, pada petang Ahad satu suara yang kuat terdengar dan mengejutkan penduduk. Bunyi itu seperti sinki air yang sedang menyerap ke dalam lubang keluar air.

 

 

Menyedari fenomena ganjil itu, pasukan saintis dari 5 agensi kerajaan telah melakukan siasatan.

 

  1. Environmental Protection Agency (PPA)
  2. Institute of Biodiversity Quintana Roo (Ibanqroo)
  3. National Forestry Commission (Conafor)
  4. National Water Commission (Conagua)
  5. Federal Environmental Protection Agency (Profepa)

 

Sebelum ini, tiga sungai di Mexico telah pun hilang ke dalam tanah secara tiba-tiba pada waktu malan iaitu Sungai Atoyac, Tliapa dan Tlacuapa. Ia berlaku pada Mac 2016.

 

 

Kejadian sungai hilang juga berlaku di Perancis, ia melibatkan sungai Doubs dan Risle. Kedua-dua sungai itu menurun parasnya secara perlahan-lahan dan hilang ke bawah tanah.

 

Antara gambar kejadian sungai hilang ditel4n bumi:

 

.

.

.

 

Air Sungai Atoyac Habis ‘Ditel4n’ Lubang Besar di Dasar Sungai.

 

 

Sebuah lubang besar tiba-tiba muncul di dasar sungai beberapa hari lalu. Akibatnya air sungai, kering dalam semalam. Kejadian ini memberikan kesan serius kepada penduduk setempat. Mereka kekurangan air sekarang.

 

Aliran sungai Atoyac melewati beberapa kota dan desa di propinsi Veracrus memerlukan air bagi sekitar 10000 keluarga yang berada di sepanjang sungai termasuk industri kilang gula .

 

Penduduk sekitar sungai itu mengatakan bahawa pada 28 Februari 2016 lalu, mereka mendengar suara keras dan merasakan gemuruhh di permuka4n t4nah. Keesokan harinya, mereka menemukan air sungai Atoyac sudah mengering, sangat berbeza dengan sehari sebelumnya.

 

Melalui penelitian yang dilakukan oleh pihak terkait, ditemukan ada sebuah lubang besar dengan panjang sekitar 30 meter dan lebar 20 meter menganga di dasar sungai dekat sumber air sungai itu. Akibatnya air sungai sudah habis ‘ditel4n’ lubang itu sebelum mengalir ke hilir. Tampaknya, amblesnya tanah di sekitar lubang itu masih berlangsung.

 

Pihak berwajib sampai sekarang belum dapat dapat memastikan penyebab terjadinya lubang besar itu. Walikota Atoyac menghimbau pemerintahan pusat untuk untuk menyelam4tkan sungai tersebut.

 

Meskipun di beberapa kubangan pada dasar sungai masih tertinggal sedikit air, tetapi penduduk percaya bahwa air itu juga akan segera mengering, yang mana akan memberikan kesan kekeringan pada flora dan fauna di sepanjang sungai itu.

 

Warga setempat bernama Juana Sanchez dengan wajah cem4s mengatakan, dalam Alkitab sudah dilukiskan bahwa akibat manusia mengeksplorasi secara berlebihan aliran sungai, maka mereka sekarang akan melakukan pembalasan. Dan belum tahu lagi apa yang akan menimpa manusia di kemudian hari. (sinatra/rmat)

VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! VK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @VIRAL KAMI

Sumber:Arena Informasi Terkini & Menarik

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*